Raty balonowe w leasingu

Raty balonowe to rodzaj rat, z którymi można spotkać się w przypadku kredytów, ale również leasingu samochodowego. Leasing balonowy jest obecnie oferowany przez kilka firm leasingowych działających na polskim rynku. Co warto wiedzieć na temat rat balonowych oraz leasingu balonowego?

Raty balonowe w leasingu
Raty balonowe to rodzaj rat, z którymi można spotkać się w przypadku kredytów, ale również leasingu samochodowego. Leasing balonowy jest obecnie oferowany przez kilka firm leasingowych działających na polskim rynku. Co warto wiedzieć na temat rat balonowych oraz leasingu balonowego?
 

Czym jest rata balonowa?

Najczęściej termin raty balonowej jest związany z kredytem. W tym przypadku większość kwoty kredytu spłaca się na samym końcu umowy. Stąd też właśnie nazwa tej formy rat, ponieważ z czasem rosną one jak balon.
 
W przypadku rat balonowych ostatnia rata kredytu może obejmować nawet około 40% wartości kredytu.
 
Z ratami balonowymi mamy do czynienia głównie w przypadku kredytów samochodowych oferowanych przez banki działające przy salonach dealerskich i współpracujące z markami samochodowymi. Są one udzielane na zakup samochodów.
 
W praktyce raty balonowe w ramach kredytu samochodowego oznaczają:
  • konieczność wpłacenia wkładu własnego – zazwyczaj wynosi on od 10 proc. do 30 proc. wartości samochodu
  • spłacanie niskich rat – niższych niż w przypadku standardowego kredytu samochodowego
  • opłacenie ostatniej raty w dużej wysokości w gotówce albo skorzystanie z innych opcji jak refinansowanie kredytu, czyli wzięcie kolejnego kredytu na ratę, lub też oddanie pojazdu dilerowi samochodowemu, co pozwala często na pokrycie raty balonowej w całości, a nawet odzyskanie części kwoty 
Właśnie dlatego kredyty z ratami balonowymi są chętnie wybierane przez osoby, które chcą często zmieniać samochody na nowe.

Raty balonowe w leasingu – co warto wiedzieć?

Konstrukcja kredytu z ratami balonowymi przypomina leasing samochodowy udzielany w formie wysokiego wykupu. Stąd też często nazywany jest on leasingiem balonowym czy też leasingiem z ratą balonową. 
 
Leasing balonowy po raz pierwszy pojawił się na rynku na początku XXI wieku. Wprowadził go do oferty Europejski Fundusz Leasingowy. Dzisiaj nie jest on już dostępny u tego leasingodawcy pod tą nazwą, jednak klienci nadal posługują się nią bardzo często. 
 
Wysoki wykup, inaczej określany także jako duży wykup, jest rodzajem leasingu, w którym leasingobiorca otrzymuje pojazd w ramach wpłaty własnej, a potem opłaca niskie raty. Ostatnia rata jest wysoka, czyli balonowa i odnosi się wtedy do wartości rezydualnej pojazdu, czyli do kwoty, za jaką można wykupić pojazd na własność od firmy leasingowej. Dla wysokiego wykupu jest to wysokość nawet ponad 30% wartości pojazdu.
 
Nie ma przy tym obowiązku płacenia ostatniej raty balonowej – leasingobiorca może po prostu oddać pojazd do firmy leasingowej bez jego wykupowania. Wtedy może on zacząć kolejny leasing nowego samochodu.
 
Warto wskazać przy tym, że wysoki wykup jest mniej opłacalny po podliczeniu kosztów w stosunku do niskiego wykupu, czyli takiego, gdy wysokość rat jest wyższa, natomiast końcowy wykup jest tani – ma on zwykle tylko 1% wartości pojazdu.

W jakich sytuacjach można stosować raty balonowe w leasingu?

Raty balonowe w przypadku leasingu samochodowego, czyli inaczej wysoki wykup polecany jest tym firmom, które nie chcą ponosić wysokich kosztów związanych z płatnością comiesięcznych rat, a także raczej nie chcą decydować się na wykupienie samochodu po zakończeniu umowy leasingowej.
 
Najczęściej zatem leasing balonowy wybierany jest przez firmy nowe, które dopiero niedawno zaczęły prowadzić swoją działalność i nie dysponują jeszcze wysoką zdolnością kredytową. Mniejsza stabilność finansowa powoduje, że leasing o niższych kosztach na początku jest dla nich bardziej korzystny – różnica w wysokości rat dla wykupu wysokiego może wynosić wtedy nawet kilkaset złotych miesięcznie w porównaniu z wykupem niskim.
 
Z drugiej strony raty balonowe w leasingu powodują, że wykupienie samochodu od leasingodawcy wymagałoby pokrycia kosztów na poziomie nawet 1/3 wartości pojazdu. Stąd też jest to opcja wybierana rzadziej wtedy, gdy przedsiębiorca jednak planuje wykupić go po zakończeniu umowy leasingowej.
 
Najlepiej zatem porównać ze sobą oba warianty, czyli leasing z wysokim wykupem – ratą balonową oraz leasing z niskim wykupem, aby dobrać najlepszą opcję dla swojej firmy.

Chcesz porozmawiać o leasingu? Napisz do Nas bądź zadzwoń do naszych Doradców Motoryzacyjnych Kingsman 
T. 665801919
M. office@kingsmanfinance.pl 
 
2021-05-12 14:44:14