Procedura zawarcia umowy leasingu samochodowego – krok po kroku

Leasing pozwala firmie na szybkie pozyskanie samochodu potrzebnego do prowadzenia działalności gospodarczej. Jak dokładnie odbywa się procedura leasingowa? Sprawdź dokładne informacje o tym, jak przebiega ona krok po kroku.
 

Procedura zawarcia umowy leasingu samochodowego – krok po kroku
Dla wielu firm leasing jest najlepszym sposobem na to, aby pozyskać samochód. Nie tylko jest on tańszy w porównaniu do kredytu samochodowego, ale również pozwala na uzyskanie pojazdu szybko i bez skomplikowanych formalności. Stąd też jest to oferta popularna w firmach o różnej wielkości i działających w różnych branżach.
 
1. Wybór firmy leasingowej
Na samym początku konieczne jest wybranie firmy leasingowej, w której złoży się swój wniosek. Obecnie na polskim rynku działa wiele firm zajmujących się leasingiem, które zapewniają swoim klientom kompleksową i fachową obsługę w ramach uzyskania pojazdu na korzystnych warunkach.
 
Przy wyborze odpowiedniej firmy leasingowej warto zwrócić uwagę na kwestie jak:
  • koszty leasingu
  • czas trwania leasingu
  • wymagana opłata inicjalna, wpłata własna
  • opinie na temat firmy leasingowej
  • opłaty dodatkowe zawarte w tabeli opłat i prowizji
W znalezieniu dobrej firmy leasingowej mogą pomóc także dostępne w internecie kalkulatory i porównywarki leasingu samochodowego. Na ich postawie można wyliczyć koszty leasingu dla konkretnych pojazdów, a także porównać je ze sobą, aby dowiedzieć się, który leasingodawca ma najlepszą ofertę. Można także wysłać zapytania ofertowe do kilku wybranych firm leasingowych działających na rynku.
 
2. Złożenie wniosku o leasing pojazdu
Gdy udało się wybrać najlepszą firmę leasingowa, kolejnym korkiem jest złożenie w niej swojego wniosku. W razie potrzeby do wniosku konieczne jest dodanie określonych załączników.
 
Firmy leasingowe stosują dwie procedury:
  • Procedura uproszczona – wymaga ona jedynie dostarczenia wypełnionego wniosku leasing oraz danych dotyczących przedmiotu leasingu, czyli w tym przypadku samochodu. Wniosek można złożyć często także przez internet.
  • Procedura złożona – w tym przypadku konieczne jest przekazanie dodatkowych dokumentów wymaganych przez firmę leasingową, na przykład dokumentów finansowych potwierdzających sytuację firmy.
3. Rozpatrzenie wniosku leasingowego
Po złożeniu wniosku firma leasingowa sprawdza jego poprawność, a następnie, gdy zawiera on wszystkie wymagane informacje, przystępuje do jego rozpatrzenia.
 
W ramach tej procedury firma leasingowa kontroluje zarówno samego wnioskodawcę, jak i przedmiot leasingu.
 
Kontrola klienta polega na sprawdzeniu jego wiarygodności finansowej. W tym celu wyszukiwane są jego informacje zawarte w bazach BIK oraz BIG, w tym KRD – Krajowym Rejestrze Długów. Pozytywna historia kredytowa ma duże znaczenie dla pozytywnego rozpatrzenia wniosku.
 
Gdy procedura odbywała się jako rozszerzona, wtedy analizowane są też dostarczone informacje finansowe.
 
Następnie firma leasingowa przystępuje również do weryfikacji przedmiotu leasingu oraz jego dostawcy. W tym przypadku sprawdzany jest sam środek trwały, który ma zostać wyleasingowany. Ta procedura dotyczy głównie używanych samochodów – kontrolowana jest wtedy ich wartość. Gdy klient chce skorzystać z leasingu nowego pojazdu, w takiej sytuacji najczęściej weryfikacja ta ogranicza się tylko do sprawdzenia podstawowych informacji o przedmiocie leasingu.
 
4. Podpisanie umowy leasingowej
Gdy procedura weryfikacji zakończyła się pomyślnie, wtedy może dojść do podpisania umowy leasingowej. Sygnowanie umowy najczęściej odbywa się w siedzibie firmy leasingowej czy banku, lecz wtedy, gdy procedura była uproszczona, często nie jest to wymagane.
 
Leasingobiorca otrzymuje wtedy kopie podpisanej przez siebie umowy wraz z dodatkowymi dokumentami, w tym OWUL – ogólnymi warunkami umowy leasingowej, tabelą opłat i prowizji.
 
5. Odebranie przedmiotu leasingu
Ostatnim krokiem w procedurze umowy leasingowej jest odebranie przedmiotu leasingu. W tym przypadku leasingodawca zamawia środek trwały i potem informuje klienta o możliwości jego odbioru. 
 
Należy pamiętać o tym, że konieczne jest również dokonanie rejestracji pojazdu w Wydziale Komunikacji oraz wykupienie ubezpieczenia samochodowego.
 
 
2021-04-19 10:03:23